torsdag 10 november 2016

"Ny" symaskin

Nyaste fyndet!
 
Efter mycket letande har jag äntligen fått tag i en gammal klassisk Husqvarna Automatic  C21 symaskin från 60-talet. Enkel men kraftig och inga konstiga elektiska finesser. Förhoppningsvis ska jag nu kunna sy annat än bara raksöm och att den även klarar av tjockare tyger, såsom markis- och kapellväv. Mitt första projekt kommer bli att formsy lakan till förpiken, hoppas komma igång med det redan till helgen. Sedan är det vindskydd till sittbrunnen som är aktuellt. Jag letar nu efter markisväv eller liknade till detta. Lagom tjockt tyg som står emot väta, mögel och solljus. Kapellväv är ju bra men jag vill gärna komma ner lite i pris. Har skickat efter ett tygprov från ett företag, får se om det blir bra. Om mina första projekt blir bra finns det fler på lager: överdragsskydd till Hoppe, tjock dyna till förarplatsen samt att göra om eller göra nya kuddar till soffan. De vi har nu är opraktiska och inte helt bekväma. Får se hur mycket som blir gjort nu under vintersäsongen.
 
Lina ligger fortfarande i vattnet men på fredag eller lördag fm kommer hon att flyga upp på land. Vädret ser bra ut för det, kallt men inte så blåsigt och kanske t o m soligt. Vintern har ju kommit redan (!) Det är ”snökaos” överallt i Sverige förutom här vid hallandskusten verkar det som. Jag längtar visserligen efter snö men att få upp Lina och täcka henne hade varit bra innan det kommer för mycket snö.
 
Om någon är intresserad att köpa en symaskin som är superb på att sy raksöm med så har jag en till salu. En annan klassisk röd Husqvarna-maskin, av modell 6450.
Till salu!
 
För att inte hålla oss sysslolösa så har vi precis startat projektet med att renovera vardagsrummet hemma i huset. Nya tapeter och nytt golv kommer det att bli och en del nya möbler ska införskaffas. Än så länge har vi gjort oss av med en del möbler, letar efter nya möbler och har börjat kolla runt på golv och tapeter.
 
Nästa gång vi återkommer är det troligen när Lina kommit upp på land.
//Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar